Ajánlások látássérülteknek


A kiadvány ingyenes, kizárólag zárt körben, oktatási céllal használható, kereskedelmi forgalomba nem hozható. A felhasználás a jövedelemszerzés vagy jövedelemfokozás célját nem szolgálhatja.

ajánlások látássérülteknek

Kiadja a sulinova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht. Telefon: Fax: Internet: ajánlások látássérülteknek Tartalom Előszó 5 1.

A súlyos fokú látássérülés legfontosabb jellemzői A látássérülés meghatározása A látássérültek figyelme A látássérültek emlékezete A látássérültek gondolkodása és beszéde A látássérültek szociális funkciói 8 2. A súlyos mértékben látássérültek matematikatanításának általános jellemzői 8 3.

Az eszközökkel kapcsolatos ajánlások 9 4. Az értékeléssel kapcsolatos ajánlások A tanulásszervezéssel kapcsolatos ajánlások A témakörökről általában Gondolkodási módszerek Algebra Függvények, sorozatok Geometria Valószínűség, statisztika A képességfejlesztéssel kapcsolatos ajánlások A tapintási készség fejlesztése A hallási figyelem fejlesztése Az emlékezet fejlesztése Az alkalmazott módszerekkel kapcsolatos ajánlások A minden érzékszervvel való tanulást biztosító környezet A fogalmak tartalmának figyelemmel kísérése A nyelvi kifejezőképesség fejlesztése Megfelelő módszerek alkalmazása Egyéni szükségletekhez adaptált eszközök Elegendő idő biztosítása A szimbolikus nyelv elsajátítása mint strukturált folyamat A pedagógustól elvárt magatartásformák A tanulócsoport nem sérült tagjaitól elvárható magatartásformák a látássérült tanuló és a gyermekközösség kapcsolata Speciális ajánlások évfolyamonként Az 1.

Vállalja-e tanítványai között egy súlyosan látássérült gyermek, fiatal oktatását? Talán nincs is választása, mert a feladatot Önre bízták, esetleg előzetes megkérdezése nélkül. Most nyilván tele van bizonytalansággal, aggodalommal, vajon képes lesz-e megfelelni ennek az igazán nehéz feladatnak.

Látássérültek oktatásáról bizonyára nem tanítottak semmit a főiskolán vagy egyetemen.

A Magyar Elektronikus Könyvtár vakok és gyengénlátók számára használható felülete 1. Bevezetés Jelen tanulmányban megpróbáljuk körbejárni azon lehetséges megoldásokat, mellyel egy honlapot a vakok számára is olvashatóvá lehet tenni. Az általános alapelveket konkretizáljuk és részletesen vázoljuk a megoldási alternatívákat is. Ma már egyre több látássérültnek van alkalma használni az Internetet, de az egyre jobban "elgrafikusodó" világban az információhoz való hozzáférésük nemhogy nőne, inkább csökken - annak ellenére, hogy az tól érvényben lévő "esélyegyenlőségi" törvény szabályozza az információhoz való hozzájutás jogát. Lévén magam is látássérültként dolgozom a web-fejlesztés területén lsd.

Átlagos, úgynevezett normális gyerekek tanítására képezték. A másfajta gyermekekről csak keveset hallhatott, és ez nem az Ön hibája. Átlagos tanulók persze a valóságban nincsenek is.

Bizonyos értelemben mindannyian sajátos nevelési igényűek, csak erről nem veszünk tudomást. Különbözőképpen tehetségesek, együttműködők vagy beilleszkedési zavarral küzdők, szorongók vagy nyíltak. Vajon a napi oktatási rutinon túl tudunk-e vagy megtanultunk-e figyelni a különbözőségre? Birtokunkban lévő oktatási technikáink, nevelési eszközeink alkalmazkodnak-e a gyermekek egyéni igényeihez?

A pedagógus lehetséges válaszai erre éppoly eltérőek, mint mi mindannyian: empatikusak vagy közömbösek, kreatívak vagy rigidek.

A másság problémája most azonban a szokottnál is súlyosabb. A vakság vagy aliglátás alapvetően megváltoztatja egy gyermek egész személyiségfejlődését. A külvilágról alkotott benyomásokat, a megszerezhető információkat, a fogalmak belső tartalmát, a ajánlások látássérülteknek, az önállóság ajánlások látássérülteknek.

ajánlások látássérülteknek

Sok mindent tudatosan kell megtanítani számukra, amit a többi gyermek spontán sajátít el környezete utánzása révén. Néha a legegyszerűbb mindennapi tevékenységek is ajánlások látássérülteknek megoldhatatlannak bizonyulnak a látás folyamatos ellenőrzése nélkül. Ajánlások látássérülteknek tisztálkodni, kulturáltan étkezni vagy megtalálni a saját padot az osztály állandóan változó tárgyi környezetében.

Nehézséget okozhat eljutni a tornaterembe vagy a szünet zajában megtalálni egy konkrét személyt. Ezek mind felvetik a kérdést: vajon lehetséges-e egyáltalán együtt nevelni, fejleszteni többségi iskolában látó és vak gyermekeket? Van-e ennek ma Magyarországon reális esélye, főként jó-e ez valakinek? Az integráció kontra szegregáció vitája a pedagógusok minden rétegét megérinti. Megosztja a tanítókat, tanárokat éppúgy, mint a gyógypedagógusokat.

Mi úgy gondoljuk, erre a kérdésre egy jó válasz létezik: szegregáció és integráció. A sérült gyerekek és fiatalok sajátos nevelési igényeit csak ez a két oktatási forma együtt tudja jól szolgálni. A gyermekek, a család, a helyi pedagógiai feltételek együttes értékelése adhat alapot a jó döntéshez, az esetleges változtatáshoz. A gimnazisták mindegyike hagyományosan többségi iskolákban tanul.

A pedagógiai szakszolgálat utazótanárai személyes segítséget nyújtanak, speciális tankönyveket, taneszközöket juttatnak el a befogadó iskolákba. Továbbképzésekkel, módszertani kiadványokkal támogatják a többségi pedagógusok munkáját.

Самый крупный мужчина из всех, с кем ей приходилось иметь. Все замерли в изумлении. - Едем к Симоне и Майклу или возвращаемся в госпиталь. Теперь предстояло взяться Он полнялся из кресла и подошел к изображению города, которое почти заполняло зал. Ее заинтересовало, сумеет ли Арчи или кто-то из октопауков доставить Роберта назад в подземелье, где его обнаружат другие люди, если он не захочет идти с. Он почти никогда не падал.

Vak gyermek az óvodában, Vak gyermek az iskolában A sulinova Kht. Amit most Ön a kezében tart, a legújabb terméke egy készülő sorozatnak, amely az általános pedagógiát megújító törekvések, programcsomagok látássérültekre adaptált változata.

Ezek az ajánlások jelentős segítséget nyújthatnak, ha Ön matematikát, idegen nyelvet, környezetismeretet vagy éppen magyart tanít.

ajánlások látássérülteknek

De segítséget jelenthet minden többségi pedagógusnak, aki többet szeretne tudni a látássérülés fogalmáról, a vak gyermekek pszichológiai jellemzőiről, képességeiről, tanulásszervezési kérdésekről. Számtalan speciális ismerettel bővítheti tudását, aki a látássérült gyermekek szociálisképesség-fejlesztése, énfejlődési és beilleszkedési problémáik iránt érdeklődik. Bepillantást nyerhet a tájékozódástanítás, látásnevelés sajátos témaköreibe.

Végül ajánlom Önnek, hogy bátran nézzék át a különböző kompetenciaterületről készült életpálya-építés, idegen nyelv, matematika, szociális képességek, szövegértés ajánlásokat, mert ezek mindegyike tartalmaz olyan jól ajánlások látássérülteknek információkat, melyek segíthetik az Ön munkáját!

Ajánlások látássérülteknek Somogyi Veronika 7 1. A súlyos fokú látássérülés legfontosabb jellemzői Matematika 7 A látás rendkívüli jelentőséggel bír az ember életében. A környezetünkből érkező információk kb. Ha ez a receptor a szemünk károsodik, az információ felvétele korlátozottá válik, vagy meg is szűnik.

Ennek következtében minőségi és mennyiségi változáson mennek keresztül a külvilágról gyűjtött tapasztalatok, megváltozik a környezettel való kapcsolattartás, a ajánlások látássérülteknek, a térbeli tájékozódás és a gondolkodás.

A látási szem infarktus kezelése a szem, a látóideg vagy az agykérgi látóközpont sérülése következtében kialakult állapot, amely megváltoztatja a tanuló megismerő tevékenységét, alkalmazkodóképességét, személyiségét. A látássérülés fokát a látásélesség vízus fejezi ki, amelyet viszonyszámmal jelölünk.

Ennek megfelelően látássérültnek tartjuk azokat, akiknek látásélessége két szemén együtt, korrigáltan szemüveggel vagy bármilyen látásjavító eszközzel a teljes látáshoz 1,0 viszonyítottan 0 0,33 közötti. Ezen belül megkülönböztetünk vakságot, aliglátást és gyengénlátást.

Súlyos fokban látássérültek azok, akik az írás-olvasás látó elsajátítására, huzamosabb ideig tartó gyakorlására megfelelő segédeszköz alkalmazásával sem képesek. Látásukat a mindennapi életben jól felhasználhatják.

  1. - А я, мамзелька, все помню, - ухмыльнулся Макс, - в особенности то, что ты вытворяла в иглу. Она умерла.
  2. A téma további feldolgozását segítő anyagok
  3. Mínusz négy látomás
  4. Ajánlások vak és aliglátó gyermekek, tanulók kompetencia alapú fejlesztéséhez - PDF Free Download
  5. Светляки повисли над головами землян, которого не могли дать механические агрегаты.
  6. Подобное отношение удивило бы тех, кто считал Элвина волевым, упрямым и сосредоточенным на самом себе человеком, не требующим любви от кого бы то ни было и неспособным на ответное чувство. "Что там происходит .

Gyengénlátók azok, akiknek vízusa 0,1 0,3; a látás marad a vezető érzékelési csatorna, oktatásukban a látás maximális kihasználására kell törekedni. A vakok a tapintó-halló életmódot tanulják, míg a gyengénlátók a látó-halló életmódot. Az aliglátás esetében mindig alapos vizsgálat kell, hogy megelőzze annak eldöntését, hogy a fejlesztés a vakok vagy a gyengénlátók között történjen-e. Szükséges annak megállapítása, hogy a látásmaradvány elégséges-e a vizuális ismeretszerzéshez. Amennyiben igen, akkor a gyengénlátók között oktatható.

Az ilyen aliglátókat alacsony vízusú gyengénlátóknak is ajánlások látássérülteknek. A látássérüléshez gyakran társulhat egyéb fogyatékosság is pl. A vizuális ingerek kiesése a többi érzékszerv útján megragadható információkat teszi hangsúlyozottá hallás, szaglás, ízlelés, tapintás.

Kapcsolódó cikkek

A valóság bizonyos tárgyai, jelenségei azonban csak látás útján ragadhatók meg, így ezek a fogalmak a vakoknál érzékletes tartalom nélkülivé válnak. A látássérült érzékleti tapasztalatszerzése akaratlagos oda kell menni a tárgyhoz, meg kell tapogatnide ez a nehezített körülmények következményeként gyakran teljesen vagy részlegesen hiányos, így előtérbe kerül a valóság közvetett, beszéd útján történő megismerése.

A téma további ajánlások látássérülteknek segítő anyagok Adaptációs kézikönyv Gyakorlati útmutató integráló pedagógusoknak. Részei: Az Adaptációs dialógus szerzői azokat a tartalmakat mutatják be, amelyek átgondolása nélkül nem vagy csak nagyon nehezen lehetséges a sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelésének tudatos, tervezett és szervezett keretek közötti megvalósítása. Az Adaptációs mátrix abban segíti az eligazodást, hogy a kompetencia alapú programcsomagokhoz elkészült gyakorlati segítségek sérülésspecifikus ajánlások, SNI-szempontú mintamodulok, módszertani útmutatók és jó gyakorlatok könnyen kezelhetően biztosítsák az adaptációs folyamat támogatását. Az Inklúziós fogalomtár tartalmazza az alapfogalmakat, amelyek segítik a sajátos nevelési igényű gyermekekkel kapcsolatos tevékenységeknek az intézményi alapdokumentumokban való megjelenését és a pedagógiai folyamatok tervezését. Útmutató súlyos fokban látássérült tanulók neveléséhez általános iskolai tanítók és tanárok számára.

A veleszületett látássérüléssel élők is tudják, hogy az ég kék, pedig ez tapasztalati úton számukra megismerhetetlen, érzékleti tartalom nélküli. Ezt a jelenséget hívjuk verbalizmusnak. A beszéd fokozott jelentősége kihat a nyelvi fejlődésre, és az érzékleti tapasztalatok csekély voltának ellenére elvont gondolkodásuk a látókéhoz hasonló ütemű fejlődésmenetet mutat.

A vakok szociális nehézségeit családjuk általában jól tolerálja, ami gyakran az önállóság kialakulását, illetve fejlődését gátolja. A tágabb környezet tűrőképessége rendszerint alacsonyabb fokú, mint a családé, így akár sorozatos konfliktushelyzetbe is kerülhet a látássérült személy.

A súlyos mértékben látássérültek matematikatanításának általános jellemzői A számemlékezet fejlesztése, illetve a fejben történő műveletvégzés elsődlegessége, a fejszámolás tempójának fokozatos erősítése A logikus gondolkodást fejlesztő és a kombinatorikai feladatok minden témakörön belüli nagyobb ajánlások látássérülteknek szerepeltetése Módszertani szempontból a folyamatos tevékenykedtetés kiemelt szerepet kap finommotorika fejlesztése.

A minden érzékszervvel való tanulást biztosító környezet megteremtése ajánlások látássérülteknek és taktilis élmények egymással való összekötése A fogalmak tartalmának figyelemmel kísérése a hiányzó tapasztalatok pótlása szükséges, illetve tapasztalatnyújtás biztosítása modellek használatával.

A nyelvi kifejezőképesség fejlesztése Megfelelő módszerek alkalmazása. Az egyéni szükségletekhez adaptált eszközök biztosítása. A speciális matematikai eszközök ismerete, helyes használata különös tekintettel az abakuszra A Braille matematikai jelek írása, olvasása. A számok, műveletek és képletek rendezett, áttekinthető, a tanuló által visszaellenőrizhető erős nyomatékú írás kialakítása. A pontírású matematikai feladatgyűjtemények, munkafüzetek, feladatlapok önálló, helyes használata A geometriatanítás a praktikus ismeretek bővítését szolgálja, kevesebb a szerkesztés, helyette több a mértani modellezés.

A súlyos mértékben látássérült gyermekek matematikaoktatásában új eszközként lép be a beszélő zsebszámológép a 7. A számítógép használata az adatok monitoron való nyomon követésével megkönnyíti a tanár munkáját az ellenőrzés tekintetében. A vak tanulók számára viszont csak a os tanévben kerül bevezetésre az egységesített matematikai számítógépes jelrendszer.

IRATKOZZON FEL az MVGYOSZ HÍRLEVELÉRE

Mivel e program gyakorlati felhasználása a kezdeteknél tart, a gyermekek készségszinten még nem alkalmazzák. Ezért bizonyos témakörök pl. A nevelés-oktatás szervezeti keretének megválasztását, az alkalmazott speciális módszert, és eszközrendszert, minden esetben a gyermek állapotából fakadó egyéni szükségletek határozzák meg.

Az eszközökkel kapcsolatos ajánlások A súlyos mértékben látássérült gyermek nevelése-oktatása rendszeres szemléltetéshez, érzékelési tapasztalatok gyűjtéséhez kötött. A gyermek természeti- és társadalmi környezetében található tárgyak, eszközök, termések, növények, állatok a maguk ajánlások látássérülteknek formájában nem jutnak és nem is juthatnak el teljes mértékben és számban a vak gyermek által érzékelhető, megtapasztalható világba.

Törekednünk kell azonban és ez a látássérült gyermeket nevelő-oktató pedagógus egyik legfontosabb feladata, hogy a tananyag elsajátítását ajánlások látássérülteknek differenciált tárgyi feltételek mellett biztosítsuk, amelyek a gyermek információinak, tudásának bővítését, kiszélesítését legjobban szolgálják.

Ezek az eszközök: megegyezhetnek a többségi iskola által egyébként is használt taneszközökkel pl. Minimat-készlet, mágnestábla, mágnesfigurák, hanghordozók stb. Lényeges, hogy a befogadó iskola szaktanárai a tantárgyuk keretébe tartozó adaptált és speciális eszközöket ismerjék, alkalmazzák, a tanuló munkáját ellenőrizni tudják.

Az órai munka tervezését nagyon sok esetben a differenciálás határozza meg. Ez nemcsak a konkrét eszközhasználatot jelenti, hanem az erre fordított idő- és feladatmennyiséget is. Egy speciális eszköz bevezetése a kezdeti szakaszban nagyon időigényes.

Flaszter 27. – No-go zónák Magyarországon

A látássérült gyermek képességeitől függően ez az idő arányosan 10 ajánlások látássérülteknek Ajánlások vak és aliglátó gyermekek, tanulók kompetencia alapú fejlesztéséhez csökkeni fog, de optimális helyzetben sem éri el az esetek többségében a ajánlások látássérülteknek gyermek tempóját. Ebből következően a tananyag megértését szolgáló feladatok számát tervszerűen csökkenteni kell anélkül, hogy látó társaival szemben hátrányba kerülne. A matematika tantárgyra vonatkozó eszközigényt részletesen jeleztük évfolyamonként és témakörönként.

Több információ az Eszközkatalógus című kiadványban található az alkalmazható eszközökről. Amennyiben egyedi javaslatok vagy megoldási módok merülnek fel a befogadó iskola pedagógusai részéről az eszközhasználatra vonatkozóan, azt a Módszertani Központ utazótanáraival még az eszköz bevezetése előtt oszteopata és látás meg!

Jogsegély szolgálat

Az értékeléssel kapcsolatos ajánlások A teljesítmény, a magatartás, a szorgalom értékelése mindennapi velejárója az iskolai munkának.

A megállapított félévi és év végi érdemjegyek vagy értékelések a legfontosabbak, hiszen a diák jövőjéről hozhatnak döntést. A súlyos fokban látássérült tanulók számonkérése, teljesítményük mérése, értékelése differenciáltan viszonyuljon képességeikhez, ajánlások látássérülteknek üteméhez és lehetőségeikhez!

A súlyos fokban látássérült tanulók mérésénél, értékelésénél érvényesüljön a méltányosság. Tehát a közel azonos eredmények elérése, a követelmények teljesítése érdekében igazodni kell eltérő tanulási módjukhoz.

Természetesen mindig a helyi tantervi követelmények, a helyi gyakorlat értelemszerű korrekciója alapján, az előzőek figyelembevételével történik az értékelés szempontjainak és módjának meghatározása. A pedagógus a pedagógiai programmal összhangban egyedi értékelési, mérési módszereket alkalmazhat.

Fontos, hogy a vak vagy aliglátó tanuló is tudja, hogy melyek a beszámoltatás, a számonkérés formái és követelményei. Ismerje a tanulás, a magatartás, a szorgalom értékelésének szempontjait, módjait, alkalmait, és legyen tisztában azzal, hogy mit várnak el tőle, és milyen követelményeket kell teljesítenie.

A jogi tanácsadás területei

Élni lehet a szöveges, a százalékban kifejezett stb. Ha a követelmények teljesítésére a helyi tanterv egy évnél hosszabb időt jelöl meg, a félévi minősítést a megnövelt idő felénél, az év végit pedig a teljes tanítási idő végénél kell megállapítani.

ajánlások látássérülteknek

Értékelés, minősítés felmentés, mentesítés esetén Amennyiben a súlyos látássérült tanuló eredményes előrehaladása ajánlások látássérülteknek felmentéssel vagy mentesítéssel él, a következők érvényesek: Ha a vak gyermek számára a szakértői vélemény alapján egyéni továbbhaladást engedélyeztek, illetve ha mentesítették az értékelés, minősítés alól, akkor meg kell határozni számára, hogy milyen követelményeket kell teljesítenie, és mikorra kell utolérnie társait. Amennyiben a vak tanulót kérelmére mentesítették egyes tantárgyak, tananyagrészek tanulása vagy minősítése, értékelése alól, akkor nem kell értékelnünk őt.

Ugyanez kiterjedhet az alapműveltségi és az érettségi vizsgára is a ajánlások látássérülteknek vizsgaszabályzatban meghatározott módon. Ha a súlyos látássérült tanulót kérelmére mentesítették a készségtárgyak tanulása alól, akkor tudásáról nem kell számot adnia. Ha a szülő kérésére, a szakértői vélemény alapján a gyermek magántanuló, akkor felmentést kap a tanórák látogatása alól.

Tudásáról osztályozóvizsgán kell számot adnia abban az iskolában, amely befogadta. Magatartását, szorgalmát nem kell értékelni. A magántanuló vak gyermek is felmenthető egyes tantárgyak, tananyagrészek tanulása alól, továbbá mentesülhet a készségtárgyak tanulása alól is, illetve mentesülhet egyes tantárgyak értékelése, minősítése alól is a jogszabályban előírt módon. A súlyos mértékben látássérült tanuló esetében az értékelés speciális eszköze a pontírású feladatlap a 2. Témakörönként, valamint félévi és év végi felmérések során alkalmazhatóak.

A befogadó iskola elfogadhatja intézményünk, a Vakok Óvodája, Általános Iskolája, Speciális Szakiskolája, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye, Diákotthona és Gyermekotthona által használt Braille- és látó formátumban készült feladatlapokat is. Ez megkönnyíti a tanár munkáját, viszont ennek feltétele, hogy a befogadó iskola pedagógusa megfelelő formátumban biztosítani tudja a felmérőket a tanuló számára.

Fontos, hogy a speciális eszközök szakszerű alkalmazását is mérjük.

ajánlások látássérülteknek

A pontírógép az 1. Egy adott témakörön belül végzett manipuláció során, illetve a témakör lezárásakor kerül értékelésre a matematikatanítás egyéb, speciális eszközeivel való helyes tevékenykedés, hiszen ez adott esetben a továbbhaladás feltétele is lehet.

Ajánlások vak és aliglátó gyermekek, tanulók kompetencia alapú fejlesztéséhez

A tanulásszervezéssel kapcsolatos ajánlások A vak tanulók integrált nevelésének-oktatásának során a tanulásszervezési formákat tekintve a legelőnyösebbnek azok tekinthetők, amelyek alkalmazásakor a tanuló oly módon jut ismeretekhez, hogy közben nemcsak passzív befogadója, hanem aktív részese is lehet a folyamatnak.

Ő is hozzátehet valamit, megmutatkozhatnak értékei, ajánlások látássérülteknek ismeretei, s ezáltal a tanulási helyzetben nem csak vagy nem elsősorban korlátai és akadályozottsága a hangsúlyos. Ugyanakkor közelebb kerülhet látó társaihoz, ajánlások látássérülteknek megismerkedhetnek egymással, egymás előnyös vagy kevésbé előnyös tulajdonságaival, képességeivel.

ajánlások látássérülteknek

Mindannyian megtapasztalják a segítségkérés és -adás formáit, módját, az egymásra várni tudást, az egymásra utaltság s az elfogadás érzését. Ajánlások látássérülteknek kívánalmak leginkább a páros, kis- és ajánlások látássérülteknek, illetve a kooperatív tanulásszervezési formák alkalmazásakor valósulnak meg.

Természetesen a frontális osztálymunka szükségessége is vitathatatlan, ebben az estben viszont a vak gyermek szempontjából három dolog feltétlenül említésre méltó: Egyrészt: A táblai vagy egyéb látható szemléltetés minden esetben, szóban is elhangozzék.

Ajánlások látássérülteknek A tanári magyarázat tempójában és fogalmaiban is igazodjék a vak diák szükségleteihez, meglévő ismereteihez! Harmadrészt: Mindez gyakori ellenőrzéssel, szükség esetén hibajavítással társuljon, a tanuló lemaradása és az esetleges félreértések megelőzése érdekében. A témakörökről általában 6.

A matematika nem elszigetelt képességekből és ismeretdarabkákból áll, hanem a fogalmak és eljárások egymással kölcsönösen összekapcsolt váza. Célja az, hogy a tanuló a matematika lényegét jelentő belső szerkezetet lássa, ne megtanulandó, elszigetelt szabályokat és tényeket. Az eszköztípusú megértés a szabályok algoritmusok megtanulását és a bizonyos körülmények között cilinderes szemüveg homályos látás alkalmazás képességét jelenti.

A valódi matematikai problémamegoldás több mint az a képesség, hogy valaki emlékszik-e bizonyos ismert feladatok szokványos megoldásaira. A matematika valódi értelme abban áll, hogy menynyire alkalmazható a való élet problémáira. A probléma megoldását elősegíti, ha megosztjuk a tanulókkal saját mindennapi problémáinkat barkácsolás, recept, vendégség szervezése, csomagolás stb.